Enquête thermisch comfort
ANSI/ASHRAE standaard 55-2017 “Thermische omgevingsomstandigheden voor menselijke bezetting” biedt een voorbeeld van een enquête over de thermische tevredenheid. Hieronder is een aangepaste versie van de enquête weergegeven.
Enquête vraag
|
Antwoorden
|
- Hoe tevreden bent u met de temperatuur in de verblijfsruimte?
|
- Zeer tevreden
- Tevreden
- Enigszins tevreden
- Niet tevreden maar ook niet ontevreden
- Enigszins ontevreden
- Ontevreden
- Zeer ontevreden
|
- Als u ontevreden bent met de temperatuur in de verblijfsruimte, welke van de volgende aspecten dragen daar dan aan bij (vink aan wat van toepassing is):
- Tijdens warm weer, is de temperatuur in de verblijfsruimte:
- Tijdens koud weer, is de temperatuur in de verblijfsruimte:
|
- Altijd te warm
- Vaak te warm
- Af en toe te warm
- Af en toe te koud
- Vaak te koud
- Altijd te koud
|
- Als u ontevreden bent met de temperatuur in de verblijfsruimte, wanneer is dit dan meestal een probleem (vink alles aan dat van toepassing is)?
|
- In de ochtend (voor 11:00)
- In de middag (tussen 11:00 -14:00)
- In de namiddag (tussen 14:00 -17:00)
- In de avond (na 17:00)
- Weekenden of vakanties
- Maandagochtend
- Geen specifieke tijd
- Altijd
- Anders
|
- Als u ontevreden bent met de temperatuur in de verblijfsruimte, hoe zou u de oorzaak van dit ongemak dan beschrijven (vink alles aan dat van toepassing is)?
|
- Luchtvochtigheid te hoog (damp)
- Luchtvochtigheid te laag (droog)
- Luchtbeweging/Ventilatie te hoog
- Luchtbeweging/Ventilatie te laag
- Invallende zon
- Warmte afkomstig van apparatuur
- Tocht via ramen
- Tocht via ventilatieopeningen.
- De verblijfsruimte is warmer/kouder dan andere ruimten.
- Thermostaat is ontoegankelijk
- Thermostaat wordt aangepast door andere mensen.
- Verwarming-/koelingsysteem reageert niet snel genoeg op de thermostaat.
- Warme of koude omringende oppervlakken (vloer, plafond, muren of ramen).
- Ramen functioneren niet goed.
- Anders.
|
- Als u ontevreden bent over de temperatuur in de verblijfsruimte, welke nog niet genoemde aspecten dragen daar dan volgens u aan bij?
|
Beschrijf eventuele andere problemen met betrekking tot de temperatuur in de verblijfsruimte.
|
Is er al een algemeen tevredenheidsonderzoek onder gebouwgebruikers gedaan, zoals beschreven bij de crediteisen van MAN 02 “Betrokkenheid en feedback”, dan kan dit ook voor deze credit worden gebruikt. Er zijn diverse commerciële evaluatietools (bijvoorbeeld de BUS Methode) beschikbaar waar thermisch comfort onderdeel van uitmaakt en waardoor de gegevens ook bruikbaar en relevant zijn voor deze credit.